top of page

Mat vs Smerte


At mat kan fikse skadene dine stemmer nok ikke. Men at et godt kosthold vil ha en positiv effekt på kroppen, vet vi nok egentlig alle sammen. Det å spise sunt er nok kanskje det du vil få mest igjen for i hverdagen. Men hva betyr det egentlig å spise sunt?


Vi har nok alle hørt at du ikke skal spise så mye godteri, eller at det er bra å spise grønnsaker, og det er jo sant. Men det gir fortsatt ingen god indikator på hvor mye grønnsaker du skal spise.


Et godt sted å begynne kan være å regne ut sin hvileforbrenning. Dette fordi vi er nødt til å vite hvor mye energi kroppen trenger for å fungere, før vi kan se på hvor mye vi må spise. Vi er så heldige at det finnes flere måter å regnet ut dette på, men jeg ville nok anbefalt Mifflin-St Jeor.


Nå som du har funnet hvileforbrenningen din, har du funnet hvor mange kalorier (kcal) du bruker for å kun holde kroppens funksjoner i gang. Dvs. at om du lå helt stille i sengen en hel dag, så hadde du forbrent denne mengden kalorier (kcal). Videre må vi med ærlige øyne se på aktivitetsnivået vårt. Vi ønsker å finne vår PAL verdi, denne ganger du med hvileforbrenningen, for å få energibehovet ditt.


Når energibehovet er regnet ut, er vi et godt stykke på vei. Nå kan vi begynne å dele opp hvordan energibehovet skal dekkes, og det er her "magien" skjer. Ved å få inntaket av karbohydrater (alle typer sukker), proteiner og fett på et balansert nivå, vil du mest sannsynlig føle deg mer opplagt, og sjansen for at mindre vondter faktisk blir borte uten at du gjør noe annet, er til stede.


Jeg vil likevel presisere at smerte er et signal fra kroppen om at noe er galt, så det kan være lurt å utelukke at det er noe alvorlig, og at trening kan hjelpe deg med å bli kvitt smerten.

4 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page